Is jouw accountantskantoor klaar voor de toekomst?
Is je accountantskantoor klaar voor de toekomst?
Dit was de centrale vraag in een ontdekkingsreis die ik recent ondernam met partners van een zestal mkb-accountantskantoren. Ze waren er zonder uitzondering niet echt gerust op. Nieuwsgierig naar inspirerende vergezichten en boeiende excursies dus. Met onderweg af en toe een wat ongemakkelijke waarheid.
Omdenken
Het blijkt niet makkelijk om los te komen van een manier van werken die al jaren in feite dezelfde is. Die zit in je systeem en er is een sterke neiging tendensen die daar mee botsen buiten de deur te houden of zelfs te ontkennen. Albert Einstein stelde zo’n honderd jaar geleden echter al dat ‘als je blijft doen wat je altijd deed, je krijgt wat je altijd kreeg.’ De vensters moeten dus open en een frisse wind naar binnen. Het vraagt ook om een oefening ‘omdenken’; uit het traditionele patroon durven stappen of dat op z’n minst eens kritisch van een afstandje bekijken.
Durf je eigen bestaansrecht eens ter discussie te stellen. Prachtig, die rol van de accountant in het maatschappelijke verkeer, maar wie betaalt uiteindelijk de rekening en blijft die dat doen? Wie is eigenlijk je klant en ervaart hij/zij toegevoegde waarde, of is het betrekken van een accountantskantoor een ‘moetje’?
Adviesambities
Veel accountantskantoren, waaronder enkele deelnemers aan bovengenoemde reis, zijn niet alleen maar accountants maar propageren inmiddels ook adviseurs te zijn. Het is dan de vraag waarover je adviseert en of dat iets anders is dan wat je als accountantskantoor altijd al deed. Onderscheid je je ermee in de ogen van de klant of merkt die eigenlijk het verschil niet? In dat geval is het ‘window dressing’ en geen onderscheidende propositie. Veel advies-proposities zijn dan ook van bedrijfseconomische aard. Uitingen in de zin van ‘Kent u de kostprijs van uw producten?’ of ‘Uw rendement kan beter als …’. Dat is echter ‘one-off’ advisering; kent de klant zijn kostprijs, is zijn werkkapitaal op orde en het rendement op peil, dan sta je weer buiten.
De echte adviespropositie is financieel-bedrijfskundig van aard en vult het ondernemerschap van de klant aan. Niet eenmalig maar ‘resident’ aanwezig. Wil je je klanten adviseren over hoe voor te sorteren, wendbaar en weerbaar te zijn, moet je echter zelf het kunstje wel beheersen. Daar is nog wel wat werk aan de winkel, zo blijkt.
De kunst van het loslaten
De waan van de dag is sterk en belemmert in belangrijke mate dat partners van accountantskantoren tijd vrij kunnen maken om met hun toekomst bezig te zijn. Dat heeft echter ook te maken met durven loslaten. Desgevraagd wordt er nog veel tijd op partnerniveau besteed aan de vraag ‘is het dossier op orde?’. Dat verraadt twee aspecten die elkaar versterken. Op de eerste plaats de partner die de betreffende quality check moet blijven doen om risico’s te voorkomen. Want anders…!
Op de tweede plaats de kwaliteit van de medewerkers die met het dossier aan de slag waren en weten dat er altijd nog wordt gecontroleerd. Die controle zou hier echter ‘control’ moeten zijn; het zodanig organiseren van je processen dat verrassingen kunnen worden voorkomen. Onzekerheidsreductie kost veel kostbare tijd die ook anders kan worden besteed. Wellicht de aard van het beestje, maar toch.
Motivatie en ‘first time right’
Een medewerker die hoofdzakelijk bezig is met het vullen van een dossier en weet dat dit altijd van bovenaf wordt gecontroleerd is meestal niet echt gemotiveerd. Ook hier Einstein. Het is complex werk, een foutje is zo gemaakt en dat foutje wordt afgevangen. Een ‘First time right’-houding ontbreekt en als partner ben je druk met vangen.
Verdiep je je in ‘motivatie’ dan ontdek je dat motivatie van medewerkers drie drivers heeft: ‘Autonomy’, ‘Mastery’ en ‘Purpose’. Als een medewerker altijd werkt in opdracht van en altijd gecontroleerd wordt, is de autonomie laag. Mastery heeft te maken met investeren in ontwikkelkansen en uitdaging, en ja, óók als de medewerker die beker graag aan zich voorbij ziet gaan. De hedendaagse medewerker moet meer ‘T-shape’ zijn. Dus als het aankomt op opleiding en training niet meer van hetzelfde, maar eerder out of the box. Purpose is hier meer dan een trendy buzzword; wat maakt dat hij/zij op maandagmorgen vol energie weer aan de slag wil; een lonkend dossier? Wil je jonge mensen winnen voor het vak dan is motivatie key. Heb je dat op orde en ben je in control, dan kun je loslaten en hoef je niet meer te controleren. Als partner tijd over om je klanten met echte toegevoegde waarde te verrassen.