Vul het formulier in en klik op bevestigen om de brochure te ontvangen

Laat je gegevens achter. Wij informeren je zodra er nieuwe data bekend zijn.

1 dag

Een baken in roerige tijden: de mkb-accountant als strategisch sparringpartner

Navigeren in onzekerheid

Details
Lengte

1 dag

Eerstvolgende startdata & locaties

vr 6 juni 2025, Nieuwegein

wo 2 juli 2025, Nieuwegein

Prijs (excl. btw)

€ 695 (leden)

€ 795 (niet-leden)

PE

6

De geopolitieke actualiteit brengt voor veel mkb-ondernemingen onrust en economische onzekerheid met zich mee. Om geen blijvende schade oplopen met risico’s voor de continuïteit, moet de mkb-ondernemer de bakens gaan verzetten. Dat betekent het duiden van risico’s, het opstellen van scenario’s en tot een keuze komen. Bestaande plannen kunnen immers de prullenbak in. Maar hoe weet die ondernemer dat het een goede keuze is? Als mkb-accountant kun je die keuze niet voor je klanten maken, maar je kunt ze er wel bij ondersteunen. Nu is het moment om jezelf als proactieve sparringpartner te profileren.

Geopolitieke spanningen en economische onzekerheid zorgen voor flinke uitdagingen binnen het mkb. Handelsstromen raken verstoord waardoor omzet onder druk staat, terwijl kosten verder oplopen. Ondernemers moeten snel schakelen om hun bedrijfsvoering aan te passen en continuïteit te waarborgen. Juist in deze roerige tijden is er behoefte aan een kritische, meedenkende gesprekspartner. Voor de mkb-accountant betekent dit een kans én een verantwoordelijkheid: weten wat er speelt, risico’s kunnen duiden en klanten helpen navigeren in onzekerheid. Door er voor ze te zijn en ze te voorzien van raad en daad, door te sparren over de ingrediënten van hun keuze. Uiteraard zonder je onafhankelijkheid te verliezen. Dit vraagt om actuele kennis en scherpe analysevaardigheden.

Dit compacte programma voorziet je van de basisinzichten die je nodig hebt om die rol van proactieve sparringpartner al op korte termijn voor je mkb-klanten in te kunnen vullen. Na afloop van het programma kun je omgevingsfactoren en hun mogelijke impact op de bedrijfsvoering van je klanten duiden en met die klanten sparren over scenario’s en keuzes.

Wat ga je leren?

  • Hoe je de geopolitieke en economische context duidt en vertaalt naar risico’s voor je mkb-klanten.
  • Hoe je snel een SWOT-analyse maakt om kansen en bedreigingen voor een onderneming inzichtelijk te krijgen.
  • Hoe je verschillende scenario’s opstelt en bespreekt met klanten, inclusief passende strategische keuzes.
  • Welke alternatieve plannen en routes een onderneming kan overwegen bij verstoring van verkoop, inkoop of productie.
  • Welke factoren bepalend zijn voor succesvolle uitvoering van plannen, zoals leiderschap, wendbaarheid en weerbaarheid.

Wat levert het je op?

  • Je kunt direct waardevolle gesprekken voeren met klanten over strategie en continuïteit in onzekere tijden.
  • Je profileert jezelf als proactieve sparringpartner voor mkb-ondernemers zonder je onafhankelijkheid te verliezen.
  • Je vergroot je inzicht in actuele ontwikkelingen en hun impact op het mkb, waardoor je relevanter wordt voor je klanten.
  • Je bent beter in staat klanten te begeleiden bij het maken van goed onderbouwde keuzes onder druk.
  • Je ontwikkelt praktische tools en denkkaders die je kunt toepassen op klantcases uit je eigen praktijk.

Voor wie is dit programma?
Betrokken mkb-accountants die hun klanten willen bijstaan in het maken van keuzes als gevolg van uitdagende marktomstandigheden.

Werkwijze
Het programma kent een interactieve opzet aan de hand waarvan deelnemers inzichten direct toepassen op geselecteerde eigen clientcases. Uitgangspunt is dat deelnemers na de training direct in gesprek kunnen met hun klanten. De programmastructuur geeft richting; deelnemers bepalen mede de inhoud.

Het programma is opgebouwd uit een viertal fases:
1. Positiebepaling
- Duiding van de geopolitieke context
- Een ‘instant’ SWOT
- Impact op de bedrijfsvoering van klanten
2. Scenario’s
- ‘Keep calm; carry on’
- Alle hens aan dek
- ‘Do or die’
3. Plan
- Alternatieve verkoopkanalen ontwikkelen
- Alternatieve inkoopkanalen ontwikkelen
- Productie verplaatsen
- Turnaround
4. Succesfactoren bij executie
- Leiderschap en daadkracht van de ondernemer
- Wendbaarheid van de onderneming (cultuur en aanpassingsvermogen)
- Weerbaarheid (structuur, inzetbaarheid, financiële positie, onafhankelijkheid)

Jan de Kroon
Jan de Kroon
Organisatie-adviseur en DGA
Jan de Kroon is organisatie-adviseur en DGA van Improfin Groep, een onderneming die zich specialiseert op het ontwikkelen en verbeteren van financiële functies en financiële professionals door een uitgekiende combi van advies, begeleiding, opleiding & training en hands-on ondersteuning. Meer info
Een baken in roerige tijden: de mkb-accountant als strategisch sparringpartner
Startdatum 6 juni
vr 6 juni 2025
9:00 - 17:00
Nieuwegein
Routebeschrijving
Startdatum 2 juli
wo 2 juli 2025
9:00 - 17:00
Nieuwegein
Routebeschrijving