Vul het formulier in en klik op bevestigen om de brochure te ontvangen

Vul onderstaand formulier in om de whitepaper te ontvangen.

Laat je gegevens achter. Wij informeren je zodra er nieuwe data bekend zijn.

1 dag

Inkoop en aanbesteden

Inkoopcontrole in optima forma

Details
Lengte

1 dag

Eerstvolgende startdata & locaties

do 20 november 2025, Hoofddorp

Investering (excl. btw)

€ 695 (leden)

€ 795 (niet-leden)

PE

6

Aanbesteden is complex en voortdurend in ontwikkeling. Wat ooit begon als een transparante inkoopopdracht met duidelijke regels, is uitgegroeid tot een omvangrijk en ingewikkeld traject. De recente aanbevelingen uit het Draghi-rapport – gericht op modernisering van de Europese economie – onderstrepen de noodzaak van efficiënte en slagvaardige publieke inkoop. Wat betekent dit voor jouw rol als financial of accountant? Tijdens deze interactieve cursus doorlopen we met vakgenoten de verschillende stadia van het inkoopproces. We onderzoeken de rol die aanbesteden hierin speelt, en hoe dit zich verhoudt tot de taken en verantwoordelijkheden van zowel de accountant als de financial. Hoe kunnen zij effectief samenwerken aan het gemeenschappelijke doel?

Gedurende de cursus krijg je antwoorden op diverse vragen. Hoe ondersteun je als financial je organisatie bij het navigeren door een woud aan regels en procedures? Hoe begeleid je beleidsmakers en bestuurders bij het maken van afwegingen in het spanningsveld tussen regelgeving en maatschappelijke doelen? Welke beheersmaatregelen zijn nodig, ook in het licht van de aanbevelingen uit het Draghi-rapport, waarin innovatie, flexibiliteit en vertrouwen in publieke uitgaven centraal staan? En hoe borg je die in de AO/IB?

En dan is er nog de verantwoording: hoe onderbouw je achteraf jouw keuzes op het gebied van rechtmatigheid, doeltreffendheid en doelmatigheid? Hoe beoordeel je aanbestedingen die juridisch kloppen, maar maatschappelijk ter discussie staan?

Wat ga je leren?

  • Inzicht in de oorsprong en het doel van het aanbestedingsproces
  • De stappen in het inkoopproces en hun relatie tot wet- en regelgeving (nationaal en Europees)
  • Impact van actuele ontwikkelingen zoals het Draghi-rapport en maatschappelijke trends op het gebied van aanbesteden
  • Belangrijke beheersmaatregelen en verankering in de administratieve organisatie en interne beheersing (AO/IB)
  • Praktijkgerichte casuïstiek: grijze gebieden, dilemma’s en (schijnbare) tegenstrijdigheden
  • De rollen en verantwoordelijkheden van accountants en andere financials in de keten: hoe werk je effectief samen aan verantwoorde publieke inkoop?

Wat levert het je op?

  • Je begrijpt de actuele doelstellingen, kenmerken en stappen van het publieke inkoopproces
  • Je beschikt over actuele kennis van de benodigde beheersmaatregelen (AO/IB)
  • Je weet hoe je effectief verantwoording aflegt en controleert op rechtmatigheid binnen een maatschappelijke context

De training is interactief opgezet, met volop ruimte voor eigen casuïstiek en praktijkvoorbeelden.

Voor wie is de cursus bestemd?
(Register) Controllers (RC’s), Certified Public Controllers (CPC’s), Internal Auditors, Overheidsaccountants, Controlerend Accountants (AA/RA’s) en andere financiële professionals die werkzaam zijn in of voor het publieke domein.

Aan de slag met jouw eigen team?
We kunnen dit programma ook incompany verzorgen. Al bij vijf of meer deelnemers is dit een aantrekkelijke optie. Het programma stemmen we af op jullie specifieke werksituatie en uitdagingen. Daarnaast kan het financiële voordeel bij groepsdeelname oplopen tot wel 50%.

  • Oorsprong en het doel van aanbesteden
  • Ontwikkelingen in beleid en toezicht: o.a. het Draghi-rapport en maatschappelijke verwachtingen
  • De rol van de accountant en financial: waar ligt jouw invloed?
  • Het inkoopproces stap voor stap
  • Governance en samenwerking in de keten
  • Beheersmaatregelen en AO/IB
  • Verantwoording en toetsing
  • Casuïstiek: dilemma’s uit de praktijk
  • Reflectie: wat betekent dit voor jouw eigen organisatie?

De training is interactief opgezet en bevat een mix van theorie, praktijkvoorbeelden, groepsdiscussie en eigen casuïstiek.

Bert van Dillen
Bert van Dillen
Specialist accountancy en verantwoordingsonderzoek
Bert studeerde bedrijfseconomie en accountancy aan de UvA. Na zijn studie is hij altijd in de publieke sector werkzaam geweest. Eerst als interne accountant bij de Sociale Verzekeringsbank, vervolgens als accountant-toezichthouder bij het College toezicht sociale verzekeringen (Ctsv) en de rechtsopvolger Inspectie Werk en Inkomen (IWI) en sinds september 2009 als accountant bij de Algemene Rekenkamer. Als specialist adviseert en ondersteunt hij medewerkers bij de… Meer info
Arthur Schothuis
Arthur Schothuis
Arthur Schothuis RA | Vaktechnisch specialist bij de Algemene Rekenkamer
Arthur Schothuis is registeraccountant en studeerde bedrijfseconomie aan de Universiteit van Tilburg. Hij begon zijn carrière bij de Auditdienst Rijk waar hij verschillende soorten controles uitvoerde bij onder andere het ministerie van Justitie en Veiligheid en bij de Europese subsidies. Sinds 2018 werkt Arthur als vaktechnisch specialist bij de Algemene Rekenkamer waar hij zich onder andere bezighoudt met het schrijven van handleidingen, normenkaders, vaktechnische adviezen… Meer info
Inkoop en aanbesteden
Startdatum 20 november
do 20 november 2025
9:00 - 17:00
Hoofddorp
Routebeschrijving