
Mastercourse De accountant als ondernemer met impact
Strategisch ondernemer in het eigen kantoor én trusted advisor voor je klanten
2 dagen
ma 24 maart 2025, Sint-Michielsgestel
€ 1.995
14
Deze tweedaagse, exclusieve mastercourse helpt vennoten en directieleden van mkb-accountantskantoren om ondernemerschap en strategisch inzicht te integreren in hun dagelijkse werkzaamheden. Deelnemers verlaten de cursus met een ondernemende mindset, praktische handvatten en een vernieuwde visie op het eigen kantoor. Dit maakt hen niet alleen succesvoller in hun eigen onderneming, maar ook een waardevollere partner voor hun klanten.
Door digitalisering, automatisering, personeelskrapte en veranderende klantverwachtingen moet de mkb-accountant zich niet alleen richten op technische expertise, maar ook een vernieuwde ondernemersblik ontwikkelen. De mastercourse "Ondernemen met impact" helpt vennoten en directieleden van mkb-accountantskantoren om strategisch en ondernemend te denken. Hierbij wordt gefocust op het ondersteunen van zowel het eigen kantoor als de klant in voorsorteren (visie, missie en strategie), wendbaarheid (cultuur en leiderschap), en weerbaarheid (structuur en vakmanschap).
De cursus biedt praktische handvatten voor het opstellen van een toekomstbestendige strategie en stimuleert een ondernemende mindset. Dit helpt accountants hun rol als trusted advisor te versterken door niet alleen te adviseren, maar ook proactief in te spelen op veranderingen in de markt. Het vinden van balans tussen de risicogerichte aanpak van het beroep en een ondernemende houding is hierbij essentieel, zowel voor het waarborgen van de winstgevendheid van het eigen kantoor als het creëren van meerwaarde voor de klant.
Wat ga je leren?
- Verdiep je ondernemende houding en mindset, door strategisch na te denken over je kantoor.
- Risico’s afwegen, proactief kansen herkennen voor hun eigen onderneming en die van hun klanten, en deze kansen ook in de praktijk te brengen.
- Anderen te overtuigen van een nieuwe visie, hen te inspireren en die visie uit te dragen. Het gaat hierbij om de stap van cijfers en feiten naar het krachtig overtuigen en inspireren.
- Ontwikkel een strategische bedrijfskundige blik op het eigen kantoor met een focus op kostenbesparingen, waardecreatie, diversificatie van diensten en langetermijnplanning.
- Kijk kritisch naar het verdienmodel van je organisatie.
Wat levert deze cursus je op?
- Omdenken en innovatie: De context waarin accountants werken is niet meer dezelfde. Hoe zorg je ervoor dat je kantoor met minder personeel en door automatisering toch winstgevend blijft? Dit vereist innovatie en nieuwe manieren van werken.
- Je ontwikkelt een verdiept inzicht in mogelijke strategische richtingen voor mkb-accountantskantoren:
- Meer efficiëntie: sneller werken, bijvoorbeeld door automatisering.
- Meer focus op advisering: de accountant als strategische partner.
- Nieuwe verdienmodellen en specialisatie.
- Leiderschap ontwikkelen: Een ondernemende houding vereist leiderschap. Tijdens de course leren deelnemers hoe ze hun medewerkers en klanten kunnen stimuleren en meenemen in de verandering. Ook wordt aandacht besteed aan wendbaar leiderschap en het ontwikkelen van young talent binnen het kantoor.
Voor wie is deze training?
Vennoten en directieleden bij mkb-accountantskantoren.
Maandag 24 maart
9.30-12 uur, Jan de Kroon, organisatie-adviseur en DGA van Improfin Groep
Jan gaat in deze openinssessie in op de verschillende uitdagingen die het accountantskantoor van de toekomst te overwinnen heeft.
12-13 Lunch
13-16 Hinrich Slobbe, ass.prof. bij BSN in Finance, Corporate Governance, CSRD, Risk Management
Maak de Perfecte Analyse, gebruik van Business Modellen, Financiële Analyse, Risico Analyse, Cultuur Analyse, Customer Journey, Kom uit de Analyse tot Oordeelsvorming en Advies.
16.30 – 18 Wordt binnenkort bekendgemaakt
18.30 Diner
Dinsdag 25 maart
9-12 uur Luuk Haegens, auteur van het boek ‘Adviseren voor accountants – word waarderegisseur in het mkb’ en eigenaar van ManagementKompasGroep
Verdienmodel van de toekomst, verdienmodellen voor advieswerk, verkopen van advieswerk. Na afloop van deze sessie heb je een praktisch toepasbaar verdienmodel om mee te starten in jouw organisatie.
Veel mkb-accountantskantoren werken nog met traditionele verdienmodellen die door automatisering onder druk staan. Tijdens de wintercourse leren deelnemers verschillende benaderingen voor businessmodel innovatie, zoals abonnementsdiensten, advieswerk, en specialisatie in bepaalde niches of sectoren. Het doel is een flexibeler en winstgevender kantoor dat klaar is voor de toekomst.
13-14.15 Groepsdiscussie & intervisie over nog te bepalen vraagstuk o.l.v. Luuk Haegens en Laura Schans
14.30-17.30 Esmeralda Kleinreesink - De Pitchcoach
Overtuig je klanten en werknemers middels de perfecte pitch. Esmeralda helpt directeuren, ondernemers en topprofessionals om anderen razendsnel te overtuigen en inspireren. Na afloop van deze sessie heb je jouw pitch in handen om zowel jouw klanten als collega’s te overtuigen van jouw vernieuwde strategie en verdienmodel.
Schrijf een Overtuigende en Uitdagende Pitch van maximaal 3 minuten. Bepaal de Boodschap toegepast op je publiek (op basis van het Advies uit dagdeel 1). Bepaal de Passiehaak (jouw verhaal over jouw oplossing of jouw verhaal over hoe je iemand anders hielp). En roep op tot actie, wat moet er gebeuren, hoe kan ik jou daarmee helpen.
Afsluiting 17.30 + borrel/afsluitend diner



